ترفند

۵ راهکار مدیریتی برای مدیران استارتاپ های ایرانی

فهرست مطلب

استارتاپ واژه‌ای تازه در حوزه کسب و کار ایران است. با رونق استفاده از شبکه اینترنت در جهان، مسیر جدیدی برای ایجاد شغل و رفع نیازهای موجود در جهان شکل گرفت. کشورهای غربی با توجه دسترسی زودتر و مزیت بهره بردن از امکانات بهتر، پیش‌رو در زمینه ایجاد و مدیریت استارتاپ‌ها هستند.

با ورود و همه‌گیری اینترنت پرسرعت درکشور ایران، برخی از افراد با الگوبرداری از استارتاپ‌های خارجی و بکارگیری ذهنیت خلاق خود به‌دنبال درآمدزایی از نیازهای کاربران اینترنتی شدند. پیدا کردن یک نیاز، ایده برای رفع آن و پیاده‌سازی عملی ایده روند کلی استارتاپ‌ها خواهد بود. مرحله اول و دوم به نسبت مرحله سوم بسیار آسان‌تر است. طی این مقاله بدنبال به موفقیت رسیدن و نحوه صحیح مدیریت پروژه‌های استارتاپ خواهیم بود.

بازار هدف استارتاپ

این بخش استارتاپ از این‌رو دارای اهمیت است که مشخص می‌کند شما و تیم همراه‌تان بدنبال رفع چه نیازی و از آن مهم‌تر در چه سطحی هستید. ارائه خدمات در سطح گروهی خاص با درآمد بالا مانند ارگان دولتی و نهادی خاص یا رفع یک نیاز عمومی در سطح کشور با میزان سود کمتر اما بازدهی بالا!

تعیین هدف در درازمدت موجب عدم‌گمراهی، سردرگمی و صرف درست توانمندی شما در مسیر تحقق رویایتان خواهد شد.

تشکیل تیم قوی و کارآمد

بر اساس اهداف و پیش‌برد گام به گام پروژه نیازمند بازوهای حرکتی نیرومندی خواهید بود. طبق رزومه و پتانسیل افراد، نیروی کار مورد نیاز خود را جذب کنید. در بحث استخدام، قوانین و ضوابط مربوطه را به دقت اجرا کرده و از اضافه کردن فامیل یا آشنایان بدون توانمندی خاص برای پیشبرد اهداف پرهیز نمایید.

تعیین سبک مدیریت شرکت استارتاپ

بسیاری از افرادی که دارای ایده، خلاقیت و نوآوری در سطح بالایی هستند؛ توان مدیریتی ضعیفی دارند. نداشتن توان مدیریتی یکی از دلایل مهم در شکست استارتاپ‌ها در سطح جهان است. برای رفع این معضل باید از استخدام اشخاص با رزومه مشخص بعنوان مدیرعامل و مدیر بخش‌های مختلف بهره ببرید.

اگر خودتان توان مدیریتی مناسب را دارا هستید باید ساختار مشخصی برای سیستم مدیریت در نظر بگیرید. تمامی تصمیمات از سوی مدیر گرفته خواهد شد یا اعضای تیم پروژه اجازه مشارکت و اظهار نظر در چگونگی برخورد با مشکلات و ارائه راه حل را دارند. در صورتی که از حالت دوم استفاده می‌کنید باید تعداد اعضای تیم مشارکت‌کننده محدود باشد. با افزایش نفرات هرج و مرج مجموعه تحت امرتان را فرا خواهد گرفت.

پیشنهاد می‌گردد زمانی که پرسنل شرکت از 30 نفر فراتر رفت، تنها یک نفر بعنوان مدیربخش مربوطه به نمایندگی از تیم تحت امر خود در جلسه رفع معضلات و پیشبرد اهداف شرکت داشته باشد.

راه اندازی استارتاپ چیست
راه اندازی استارتاپ چیست

بحث مالی

برای شروع کار پروژه مدنظر و تشکیل تیم نیازمند محلی برای شروع کار، ساخت نمونه اولیه و ورود به بازار رقابت خواهید بود. برای رفع این بخش معمولا باید از سرمایه اولیه و اعتبار خود در نزد افراد بهره ببرید. از طرفی برای رشد سریع‌تر پروژه به عضوهای فعال در قالب تیم خواهید داشت. برای جذب افراد باید توان پرداخت حقوق داشته باشید.

برخی از مجموعه‌های استارتاپ که در ابتدا توان مالی کمتری دارند. با تنظیم قرارداد، بخشی از سهام شرکت یا تعیین درصدی خاص از سود چندساله را برای افراد درنظر می‌گیرند. اشخاصی که به مجموعه اعتماد لازم را داشته باشند عضوی از پروژه شده و با انگیزه مضاعف برای رسیدن به اهداف شخصی نیز تلاش بیشتری خواهد کرد.

استفاده از حامیان مالی شخصی و شرکتی مناسب در ازای در اختیار قرار دادن درصدی از سود و سهام پروژه نیز از مهم‌ترین راهکارهای تامین نیاز اقتصادی برای مجموعه شما می‌باشد. البته ناگفته نماند برای جلب توجه و اعتماد چنین افرادی باید نمونه‌های اولیه قوی، مستندات چشم‌انداز کوتاه مدت و بلندمدت، بازار هدف و نحوه صحبت شخص ارائه‌دهنده بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

تجزیه و تحلیل مستمر

تیم تحقیقاتی پروژه باید بصورت فعال بازار هدف را مورد ارزیابی قرار دهد تا کوچک‌ترین تغییرات نیز در ساخت نمونه‌های تولیدی لحاظ شود. بطور مثال همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد تا نحوه ارتباط و استفاده مردم تحولات زیادی را تجربه کند و برنده این بازی تنها شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین و غیرحضوری بوده‌اند. تغییر و تکمیل نمونه تولیدی در راستای بازخوردهای منفی و مثبت مصرف‌کنندگان باید رخ دهد.

حضور رقبا را از یاد نبرید. در صورت حضور رقیب قوی در حوزه ارائه محصول، باید به نقاط ضعف و قوت آن‌ها توسط تیم‌های تحقیقاتی توجه خاصی شود. به مرور زمان با اضافه کردن نقاط قوت و کاهش کاستی‌ها، نگاه اسپانسرهای مالی، مصرف‌کننده و بازار هدف انتخابی به سمت مجموعه شما خواهد آمد.

حرف آخر با مدیران استارتاپ ایرانی

تمامی جوانب کار را قبل از شروع مرحله سوم و عملی ساختن ایده خود در نظر بگیرید. شروع کار استارتاپ با راه‌اندازی یک کسب و کار سنتی در کشور ایران تفاوت‌های زیادی دارد. عدم وجود قوانین خاص مانند کپی‌رایت نیز یکی دیگر از معضلات شما خواهد بود. با اعتماد به‌نفس، پشتکار، تشکیل تیم قوی، مدیریت مناسب، برنامه برای تامین مالی و صبر تا حصول نتیجه سبب تبدیل یک ایده خام به محصول نهایی خواهد شد.

 

قوانین انتخاب هدیه برای آقایان

 

مولف: مصطفی ادهم نژاد

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/23777/۵-راهکار-مدیریتی-برای-مدیران-استارتاپ/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا