اخبار

راهنمای خرید املاک در گیلان

خرید املاک در گیلان با توجه به اینکه این استان دارای منابع و فرصت های شغلی بسیاری است، رونق زیادی نیز دارد. اغلب افرادی که در این استان قصد خرید ملک را دارند، از خارج استان بوده لذا اطلاعات کافی و لازم را در خصوص خرید املاک سفیر ندارند. به همین دلیل در این مقاله تلاش نمودیم تا برخی از نکات مهم در خصوص خرید املاک در گیلان را بیان داریم.

هر آنچه که باید در خصوص خرید املاک در گیلان بدانید:

اگر شما نیز جزء آن دسته از افراد می باشید که قصد خرید املاک گیلان را دارید، باید در نظر داشته باشید که داشتن یک مشاور خوب در گام اول بسیار مهم است. مشاورین شما باید انواع املاک و شرایط آنها را بشناسند و بتوانند ویژگی های آنان را بررسی نمایند. از همین رو توصیه می شود که از مشاورین املاکی که دارای مجوز لازم از اتحادیه املاک می باشند، بهره ببرید زیرا با قوانین موجود و شرایط املاک آگاه هستند. اما به جز این موارد لازم است تا به نکاتی که در ادامه بیان می شود نیز دقت نمود:

هر آنچه که باید در خصوص خرید املاک در گیلان بدانید:

نکته 1:

شرایط مکانی زمین در زمان خرید املاک در گیلان می تواند گزینه بسیار مهمی باشد. منظور از ویژگی های زمین بررسی مواردی همانند شیب زمین، میزان بارندگی و نوع آب و هوای منطقه، میزان نشست خاک در زمین، مواد معدنی موجود در خاک و مواردی از این قبیل می باشد. همواره به عنوان خریدار باید بررسی نمایید که کدام ویژگی ها از اهمیت بیشتری برای شما برخوردار می باشند. به عنوان مثال، افرادی که آب و هوای کوهپایه ای را می پسندند، لازم است بدانند که اغلب زمین های موجود در دامنه کوه دارای یک ضریب شیب می باشند. یا املاک ساحلی در فصل گرم سال بسیار شرجی هستند. نوع کاربری که شما از ملک انتظار دارید نیز برای خرید بسیار مهم است. تصور نمایید که هدف شما کشت و باغداری است. در این شرایط حاصلخیز بودن خاک دارای اهمیت زیادی است.

نکته 2:

مورد بعدی که در خرید املاک در گیلان دارای اهمیت بالایی است، تطبیق نام و مدارک فرد فروشنده با مالک مندرج در سند رسمی می باشد. این مورد باید توسط افراد آگاه بررسی شود. در شمال کشور زمین های موروٍی، وقفی و نسق بسیاری وجود دارد. از همین رو خریدار باید در زمان خرید دقت لازم را به خرج دهد تا ملک خریداری شده دارای اعتبار و سند تایید شده باشد. گاها این امر ممکن است که فرد مالک به شخص دیگری وکالت فروش می دهد، در این وضعیت نیز می بایست تا حتما مدارک وی از دفتر اسناد رسمی تایید شود در غیر این صورت وکالت دارای اعتبار لازم نخواهد بود.

نکته 3:

در حین خرید املاک در گیلان لازم است تا در خصوص سند ملک سختگیر باشید. گاها زمین هایی که در گیلان فروخته می شوند، بدون سند رسمی هستند. برای این موارد عموما مشاورین املاک معتبر بیان می دارند که حتما سند محضری دریافت شود. قبل از مشاهده سند نیز شخصا می توانید به صورت محلی پرس و جو نمایید تا کاربری زمین برای شما مشخص شود که این مورد با توجه به تجربه ما اصلا جواب نمیدهد و معمولا بر اساس دید خوب جواب غیر کارشناسی میدهند. توجه نمایید که برخی از املاک در شمال، فاقد سند محضری و ثبتی هستند. برای این موارد نیز راه حل وجود دارد لذا می توانید از شورای شهر یا روستا برای این مورد سند های شورایی دریافت نمایید. با توجه به نوع سندی که دریافت می نمایید، می توانید در ملک خود ساخت و ساز و سایر فعالیت ها را انجام دهید.

نکات خرید املاک در گیلان

نکته 4:

گاها برخی از خریداران به دنبال املاک ساحلی خواهند بود. در این موارد بسیار مهم است که ملک دارای سند خالصه باشد. این سند دارای بالاترین سطح اعتبار است. البته چنانچه از مشاورین در زمین خرید ملک جویا شوید، نوع منطقه ای که قصد خرید ملک ساحلی را در آن دارید، بسیار مهم است. گاها در برخی مناطق بین افراد بومی و غیر بومی تفاوت زیادی وجود دارد و این مورد نیز باعث می شود تا حین زندگی و ساخت و ساز مشکلات بسیاری به وجود آید. اگر قصد خرید املاک در گیلان از نوع ساحلی را دارید، توصیه می شود تا مناطق مختلف را بررسی نموده و تنها به یک محل خاص بسنده ننمایید. مشاورین املاک با سابقه می توانند بهترین راهنما برای شما در خرید این نوع ملک ها باشند در غیر این صورت ممکن است تفاوت فرهنگی گاها مشکل ساز شود.

نکته 5:

گاها برخی از خریداران به دلیل قیمت پایین، اقدام به خرید املاک در گیلان می نمایند اما باید در نظر داشته باشید که گیلان استان حاصلخیز و البته دارای آب و هوای عالی است لذا هزینه زندگی و ملک در آن کم نیست. لازم است تا شما به عنوان خریدار، حتما وضعیت منطقه را بررسی نموده و با محلی ها صحبت نمایید. حضور افراد کاربلد در منطقه و بررسی سند می توان به شما کمک نماید تا انتخاب آگاهانه تری داشته باشید. گاها این افراد استعلام از اداره کشاورزی را توصیه می نمایند. البته همیشه قیمت پایین با نیت سو نمی باشد اما برای اینکه بتوانید از خرید خود مطمئن باشید لازم است تا بررسی های چند گانه را انجام دهید. گاها برخی از املاکی که فروشندگان آنها را برای فروش قرار می دهند، در دسته اراضی کشاورزی است. از همین روی ممکن است در آینده نزدیک پس از خرید شما با مشکل حقوقی روبرو شود.

خرید املاک در گیلان به صورت تخصصی

نکته 6:

در زمان خرید املاک در گیلان حتما لازم است تا به عنوان خریدار به مجوزهای ملک خود آگاه باشید و از آنها اطمینان حاصل نمایید. یکی از این مجوزها، پایان کار یا تاییدیه ساخت و ساز است. املاکی که دارای این مجوزها باشند، ساخت و ساز در آنها مشکلی به همراه نخواهد داشت اما در سایر موارد چنانچه بر خلاف قوانین شهرداری ساخت و سازی صورت گیرد، تخریب انجام می شود.

نکته 7:

در خصوص امکانات املاک خود اطمینان حاصل نمایید. در حین خرید املاک در گیلان بسیار مهم است که بررسی نمایید، ملک شما چه امکانات و انشعاباتی دارد. این مورد در قیمت تمام شده ملک نیز بسیار تاثیر دارد. گاها دیده شده است که فروشنده برخی از امکانات را پس از قولنامه فراهم می آورد لذا برای این موارد نیاز است تا حتما در قولنامه تدوین شده ذکر شود. همچنین در زمان خرید ملک باید بررسی نمایید که از چه مصالحی برای ساخت استفاده گردیده است. همان طور که می دانید در شمال کشور میزان بارندگی و طبیعتا رطوبت زیاد است. در این شرایط استفاده از مصالح عالی و با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. در زمینه ارزیابی نوع مصالح ، بکارگیری کارشناس های خوب و کاربلد می تواند کارساز باشد. لذا مشاورین املاک حرفه ای می توانند بهترین راهنما های شما باشند.

بررسی خرید املاک در گیلان

نکته 8:

مورد دیگری که در خرید املاک در گیلان باید به آن دقت نمود اما کمتر فردی مد نظر قرار می دهد، زمان مناسب خرید می باشد.به صورت کلی فصول گرم سال همانند تابستان و بهار، گزینه های خوبی برای خرید ملک هستند. عموما در فصل سرد سال افراد کمتری راغب به فروش املاک هستند. از سوی دیگر خرید و فروش در بهار و تابستان چون جریان دارد باعث می شود تا فروشندگان نیز انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.

نکته 9:

این مورد نه تنها در گیلان بلکه در تمام استان های دیگر نیز دارای اهمیت است و لازم است تا به آن توجه شود. پس از بستن قرارداد های اولیه لازم است تا شرایط فسخ و سود و زیان مربوطه را نیز بیان دارید. در شرایط فسخ برای هر کدام از طرفین لازم است تا شرایطی در نظر گرفته شود تا افراد بتوانند با استناد به آن قرارداد خود را فسخ نمود و زیان را دریافت نمایند. در فسخ قرار داد لازم نیست که هر دو طرف رضایت داشته باشند زیرا چنانچه شرایط فسخ برای یکی از طرفین صدق نماید، وی می تواند به راحتی به مراجع قانونی رجوع نموده و حق خود را دریافت نماید. در این مورد نیز مشاورین املاک می توانند بهترین راهنمایی را ارائه نموده و قراردادی مناسب و به حق تنظیم نمایند.

شرایط خرید املاک در گیلان
شرایط خرید املاک در گیلان

نکته 10:

مورد مهم دیگر در زمان خرید املاک در گیلان توجه به همسایه ها، شرایط رفت و آمد و وضعیت ملک است. به عبارت دیگر جاده و خیابان دسترسی به ملک نباید صعب العبور باشد. اینکه جاده فوق همیشه در سال قابل استفاده باشد و بر اثر مواردی چون سیل و … امکان عبور و مرور از آن منتفی نشود، دارای اهمیت زیادی است. همسایه ها می توانند باعث آسایش و آرامش فرد شوند لذا در خرید املاک در گیلان بررسی همسایه ها و آشنایی با آنها بسیار مهم است.

جمع بندی:

به صورت کلی در حال حاضر افراد زیادی مایل هستند تا در شمال کشور سرمایه گذاری کرده و اقدام به خرید املاک در گیلان نمایند. اما هر استان دارای شرایط مخصوص به خود است. از همین رو توصیه می شود تا قبل از اخذ هرگونه تصمیمی حتما با افراد آگاه به فن مشورت نمایید. بهترین اشخاص برای مشورت، مشاورانی هستند که در آن منطقه حضور داشته و نسبت به آن آگاهی لازم را دارند. لذا برای جلوگیری از یک خرید کورکورانه توصیه می شود تا حتما با مشاوره املاک موجود در منطقه مد نظر خود صحبت نمایید.

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/tag/خانه-کاهگلی-در-خواب/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا