سلامت

کدام واکسن کرونا را بزنیم؟ سینوفاریوم، آسترازنکا یا اسپوتنیک کارای ایمنی کدام بهتر است؟

فهرست مطلب

بالاخره بعد از تلفات سنگین و زیان بار که موجب از دست دادن تعداد زیادی  از هموطنان عزیزمان شد انجام عملیات واکسیناسیون در کشور با سرعت در حال انجام است. در حال حاضر چندین نوع واکسن کرونا در کشور در حال تزریق است و برای مردم کشور این سوال مطرح شده است که کدام واکسن از دیگری بهتر است! در ادامه به تجزیه و تحلیل واکسن های کرونا میپردازیم تا بیشتر با آن ها آشنا شویم.

 

کدام واکسن کرونا بهتر از همه است ؟

تمامی واکسن های دارای مجوز رسمی از سازمان بهداشت جهانی مناسب برای دفع بیماری کرونا از بدن افراد است اما بنا به نتایج به دست آمده از جنسیت، محدوده سنی، بیماری های اشخاص  و افراد یک جامعه در کنار نسخه های مختلف ایجاد شده از این بیماری منحوس متفاوت است. برای مثال اگر یک واکسن برای بیماری کرونایی ووهان عالی باشد اما در برابر کرونای دلتا و هندی کارایی کمتری نسبت به دیگر واکسن ها دارد. اما به طور کلی تمامی واکسن ها مناسب بوده و درصد ابتلا افراد به بیماری کرونا و زیرشاخه های ایجاد شده از آن را کاهش می دهند.

 

 

عوارض واکسن های کرونا
عوارض واکسن های کرونا

 

واکسن آسترازنکا بهتره یا واکسن اسپوتنیک ؟

مدتی قبل تعدادی از اعضای کادر پزشکی کشور درخواست کردند که بجای واکسن آسترازنکا از واکسن اسپوتنیک استفاده کنند. این امر باعث ایجاد شک و شبه های زیادی در مردم شد که کدام واکسن بهتر است!

بنا به نظر کارشناسی رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری به سوال ایجاد شده : بر اساس اطلاعات ارائه شده واکسن اسپوتنیک دارای ایمنی بالاتری نسبت به واکسن آسترازنکا است به طوری که  اسپوتنیک دارای ایمنی زایی 92 درصدی بوده ولی آسسترازنکا در بهترین حالت خود ایمنی زایی بین 65 تا 90 درصد را ایجاد می کند. هر چند هر دو واکسن از بخش پروتئین واکسن برای عمل ایمن سازی بدن برای مقابله با ویروس و ایجاد پاتن های جنگنده با این بیماری بهره می برند.

 

 

کجا برای واکسن کرونا ثبتنام کنم ؟

برای نام نویسی برای واکسن کوید 19 از سایت salamat.gov.ir استفاده کنید.

واکسن آسترازنگاه چه عوارضی دارد
واکسن آسترازنگاه چه عوارضی دارد

محدودیت سنی زدن واکسن چطوریه ؟

در کشور های مختلف با در نظر گرفتن نوع کرونای موجود ، جنسیت افراد، بیماری های خاص منطقه ای و شخصی  محدودیت های برای زدن انواع واکسن بیانن شده است که برای هر بخش متفاوت است و نظر کارشناسی با مسئولین بهداشت جهانی است. از طرفی در سراسر جهان افراد که دارای رده سنی زیر 12 سال هستند از دریافت این نوع واکسن ها محروم هستند. این محرومیت در تمام کشورها رعایت شده و در صورت زدن واکسن برای این رده سنی باعث ایجاد اتفاقات ناگواری بدتر از عدم دریافت  واکسن از سوی آن ها می شود.

 

واکسن آسترازنکا برای چه کشوری هستش؟

واکسن آسترازنکا ساخته کشور روسیه است و در طی چندین مرحله این واکسن از سوی کشور های ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا وارد کشور ایران شده است.

 

واکسن آسترازنکا کشورهای مختلف چه فرقی با هم دارند؟

واکسن های کشورهای کره جوبی و ایتالیا و دیگر کشورهای که مجوز ساخت این واکسن را دارند تفاوت خاصی ندارند و بر اساس فرمولاسیون اصلی آسترازنکای روسی درحال ساخت هستند هرچند می تواند با داشتن برخی تحقیقات خاص بر نوع خاصی از این بیماری تاثیر بیشتری داشته باشند. این واکسن در 15 کشور جهان و بالغ بر 25 سایت تولید واکسن در حال ساخت است.

 

واکسن کوید 19 چه عوارضی دارد
واکسن کوید 19 چه عوارضی دارد

آسترازنکا بزنم کرونا میگیرم ؟

این واکسن هیچ ویروس فعال کرونایی نداره که باعث ایجاد  بیماری کرونا در افراد بشه. برای اینکه دل تون قرص تر بشه باید بگم که این واکسن با هماری دانگشاه آکسفورد و شرکت دارویی استرازنکا ساخته شدهو

 

عوارض آسترازنکا چیه ؟

این واکسن با داشتن ایمنی زایی 91 درصدی در مقابل کرونای ووهانی در بدن شروع خوبی داشته و یک چهارم ز جمعیت واکسینه شده جهان از این واکسن استفاده کرده اند اما رفته رفته با توجه به جهش های ویروسی کرونا تاثیر آن کمتر می شود و برای برخی از افرادی ککه این واکسن را دریافت کرده اند حتی عوارضی را نیز داشته است.

یک نفر از هر 10 نفر ممکن است احساس خستگی، کبودی، درد یا خارش در بازوی و محل تزریق واکسن، سردرد، درد عضلانی، حالت تهوع و تب را تجربه کند.

بیش از یک نفر در 100 نفر ممکن است قرمزی یا تورم در محل تزریق، اسهال و استفراغ را تجربه کند.

یک نفر در هزار نفر کاهش اشتها، سرگیجه، خواب آلودگی، تعریق و متورم شدن غدد لنفاوی را تجربه می‌کند.

 

فاصله زمانی ترزیق دز اول و دوم واکسن آسترازنکا چقدره ؟

12 هفته یا 3 ماه . هرچند برخی از تحقیقات نشان داده هر جه فاصله زمانی بین تزریق دو دوز بیشتر باشد باعث ایجاد پادتن های با کارایی بیشتر میشود. در برخی از تحقیقات بر زدن دز سوم این واکسن نیز تاکید شده تا با تغییرات ویروسی کرونا، تغییرات اعمال شده واکسن نیز اعمال شده و باعث پیشگیری با درصد بالاتری شود و واریانت های کرونا را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

زنان حامله و شیرده مشکلی برای زدن واکسن کرونا دارن؟

به طور معمول خیر مشکلی ندارند ولی بهتر است به دلیل اهمیت موضوعی تزریق واکسن ابتدا با پزشک خود مشورت داشته باشند تا تمامی جوانب مورد بررسی قرار گیرد.

 

به پنی سیلین حسایت دارم! واکسن کرونا بزنم ؟

به طور کل داشتن حساسیت مانع دریافت واکسن برای شخص نمی شود اما باید با پزشک مشورت کرده و برای زدن واکسن کرونا به مراکز مجهز به فوریت های پزشکی مراجعه کند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی کادر پزشکی آمادگی لازم را داشته باشد.

واکسن کرونا
واکسن کرونا

واکسن کرونا بزنم دیگه کرونا نمیگیرم ؟

زدن واکسن دلیل بر مصونیت در برابر این بیماری نیس ! اما درصد ابتلا و ایجاد مشکلاتی که بر اثر این بیماری بوجود می آید را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. حتی بعد از دریافت واکسن نیز باید فاصله گذاری اجتماعی و  استفاده از ماسک و تجهیزات بازدارنده را رعایت کنیم.

 

قبل واکسن زدن چه دارویی بخوریم ؟

قبل از تزریق واکسن کرونا استفاده از استامونفن و دیگر داروها به صورت سرخود توصیه نمیشود اما برای افرادی که استفاده از  داروها در چارت دارویی آن ها است مشکلی ندارد.

 

بعد از زدن واکسن کرونا چی بخورم خوبه ؟

 

بعد از تزریق واکسن نیز با مشورت پزشک برای رفع تب و مشکلات ناشی از زدن واکسن می توانید از استامونفن ساده برای کنترل وضیت تب و بدن درد خود استفاده کنید. همچنین استفاده مناسب از مایعات و سوپ می تواند مفید باشد.

 

کرونا دارم کی میتونم واکسن  بزنم ؟

اشخاصی که دچار بیماری کرونا هستند بلافاصله پس از گذر دوران بیماری و منفی بودن تست PCR خود می تواند به مراکز دریافت واکسن مراجعه کرده و واکسن خود را تزریق نمایند.

 

 

اطلاعاتی در خصوص واکسن سینوفارم:

این واکسن از ویروس مرده بیماری کرونا برای ساخت واکسن بهره برده است و یکی از عوامل ایمنی سازی جهان در برابر بیماری منحوس کرونا است. با توجه ارزان بودن واکسن سینوفارم و عرضه رایگان این واکسن برای تعداد کثیری از کشور ها استقبال خوبی از این واکسن شده است. این واکسن در کشور ایران با نام واکسن چینی نیز معروف است و فصله زدن دز اول و دوم آن 3 هفته است. و مانند دیگر واکسن ها دارای عوارض سردرد و بدن درد و حالت تهوع و … می باشد.

 

واکسن برکت و واکسن پاستور :

واکسن برکت ایرانی در کنار واکسن پاستور از اصلی ترین دلایل تاخیر در عمل واکسیناسیون در کشور نیز به شمار می رفتند. هرچند درصد مناسبی برای مقابله با بیماری کرونا را دارا بودند اما نبود تجهیزات مناسب برای تولید انبوه این واکسن ها در مدت زمان کوتاه عمل گرایی این واکسن های ایرانی را با مشکل مواجه کرد.

 

 

طرز استفاده از بی بی چک! راهی آسان برای مشخص شدن حاملگی!

 

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/22999/کدام-واکسن-کرونا-را-بزنیم؟-سینوفاریوم/
  • https://favino ir/tag/عوارض-واکسن-کرونا-سینوفارم-نی-نی-سایت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا