ترفند

آنچه باید درباره خواص زغال بدانیم

فهرست مطلب

همه ما بارها در مقابل فروشگاه‌های مختلف برچسب زغال موجود است را دیده‌ایم. همین مسئله ساده گواه بر پرمصرف بودن و پرکاربرد بودن زغال است. جالب است بدانید که زغال دارای خواص بسیار مفید است. ما امروز در این مقاله می خواهیم برایتان خواص زغال را بررسی کنیم.

اگر به صورت روزانه از زغال برای مصارف گوناگون استفاده می‌کنید توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با مهمترین خواص این ماده آشنا شوید و با آگاهی کامل برای خرید آن اقدام نمایید.

خواص زغال

کربن فعال و یا زغال فعال به چه چیزی گفته می شود‌؟

کربن یکی از اصلی ترین عنصرهایی است که در زغال وجود دارد و می‌توانیم بگوییم که کربن زغال خاصیت بالایی در  جذب مواد شیمیایی  دارد و قادر به جذب ترکیبات شیمیایی است.

جالب است بدانید که از این خاصیت منحصر به فردی زغال در زمینه پزشکی و درمانی و تولید انواع دارو و ترکیب‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با خواص زغال توصیه می‌کنم که ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

بررسی مهم‌ترین خواص زغال در درمان و زمینه پزشکی

انواع زغال، خواص متعددی در زمینه پزشکی و سلامت دارند. از جمله مهم‌ترین تاثیراتی که این ماده به روی سلامت جسمانی بدن دارد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱. زغال برای رفع نفخ معده؛

بر اساس آخرین گزارش‌هایی که متخصصان تخصصی گوارش در کشور آمریکا انجام داده‌اند،  به اثبات رسیده است که از زغال چوب می‌توان برای کاهش گازهای معده و نفخ انسان استفاده کرد.

استفاده از زغال چوب در داروسازی موجب کاهش نفخ معده افراد شده و تاثیر چشمگیری بر این موضوع داشته است.

۲. افزایش سفیدی دندان؛

حتماً بارها در داروخانه‌ها با خمیر دندان زغالی رو به رو شده‌اید. یکی از مهمترین خواص زغال،  جذب سم‌ها و گازهای مضر در بدن است.

زغال در بدن انسان  از رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مضر جلوگیری می‌کند. شرکت‌های سازنده خمیر دندان از این قابلیت ویژه زغال استفاده کرده‌اند و ترکیبی از خمیردندان را تولید کرده‌اند که در آن به میزان قابل توجهی زغال وجود دارد و موجب سفید شدن بافت دندان به مرور زمان می‌شود.

اگر سلامت دهان و دندان برای شما مهم و حائز اهمیت است می‌توانید از خمیر دندان‌هایی استفاده کنید که در ساخت آن‌ها از زغال طبیعی استفاده شده است و کیفیت نسبتا مطلوبی دارند.

۳. قابلیت استفاده در فیلترهای تصفیه آب؛

در گذشته افراد بر این باور بودند که از زغال تنها برای درست کردن کباب،  قلیان،  آتش و سایر موارد دیگر می‌توان استفاده کرد در صورتی که امروزه خواص زغال شناسایی شده و در موارد بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید که از زغال به خاطر وجود مواد شیمیایی فعال در آن،  برای از بین بردن ناخالصی‌های آب در فیلترهای تصفیه آب استفاده می‌کنند.

این مواد شیمیایی که در زغال وجود دارند به صورت فعال و می‌توانند اثرات مواد شیمیایی دیگر را خنثی کنند. به عنوان مثال می‌توانند کلر موجود در آب، رسوبات شیمیایی و سایر ترکیبات فرار و مضر را مدیریت کرده و کنترل نمایند و همچنین موجب از بین رفتن بوی نامطبوع آب می‌شوند.

۴. قابلیت کنترل کلسترول خون انسان به کمک زغال؛

بر اساس تحقیقات انجام شده کربن موجود در زغال این خاصیت را دارد که میزان کلسترول موجود در خون بدن انسان را به اندازه ۲۵ تا ۴۱ درصد کاهش دهد و از این جهت برای بدن انسان و به ویژه افراد بزرگسال به شدت مناسب است.

خواص زغال یا ذغال
خواص زغال یا ذغال

 

۵. تاثیر زغال بر بهبود زخم‌های بدن؛

یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های زغال اکتیو و فعال تاثیر بسزای آن برای از بین بردن زخم‌های پوستی است. این ماده قادر به کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌های به روی پوست بدن انسان است.

همچنین  زغال فعال تاثیر بسزایی در از بین بردن درد و ورم و سوزش و محل تورم ناشی از گزیدگی حشرات دارد. از این خاصیت منحصر به فرد زغال از گذشته تا به امروز در جوامع مختلف استفاده شده است.

۶. ساخت و تولید انواع ماسک صورت؛

از دیگر خواص زغال می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که برای پوست انسان به شدت مفید بوده و سموم و ترکیبات مضر دیگری را که به روی پوست وجود دارد ، حذف می‌کند.  از این جهت از زغال برای ساخت و تولید انواع ماسک برای مقابله با پیری زودرس پوست استفاده می‌کنند.

۷. تاثیر بسزایی در سلامت کبد؛

جالب است بدانید که نوشیدنی‌هایی که حاوی مقدار اندکی زغال هستند،  برای سلامتی کبد مفید بوده و الکل خون انسان را کاهش می‌دهند و این امر موجب کاهش کلسترول خون می‌شود و به شدت برای بدن انسان مفید است.

از طرفی زغال فعال تاثیر بسزایی در گوارش و هضم غذا نیز دارد و بسیار آنتی باکتریال بوده و قادر به حذف میکروب‌ها و باکتری‌ها است‌.

۸. چربی زدایی به واسطه زغال؛

از دیگر خاصیت‌های زغال می‌توانیم به خاصیت جذب چربی و چربی زدایی آن اشاره کنیم. در گذشته از خاکستر زغال برای شستشوی ظروف چرب استفاده می‌شد و امروزه در ساخت و تولید انواع مواد شوینده برای شستشوی ظروف،  از خاکستر زغال استفاده می‌‌کنند.

توصیه می‌کنیم که برای نظافت و پاکیزگی ظروف آشپزخانه حتما مایع شست و شویی خریداری کنید که در ساخت آن از خاکستر زغال نیز استفاده شده است.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این نکته داشتیم که برایتان از خواص زغال گفته و قابلیت‌های منحصر به فردی را که زغال دارد،  برایتان شرح بدهیم.

حال اطلاعات کاملی در زمینه خاصیت‌های ویژه زغال به دست آورده‌اید و می‌توانید با آگاهی کامل برای خرید محصولاتی که در ساخت آن‌ها از زغال استفاده شده است، اقدام کنید.

منبع : زغال میرزا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا