تکنولوژی

معایب کابل آلومینومی چیه! مزیت کابل آلومینومی چیست؟

فهرست مطلب

در سال های اخیر با  تغییراتی در سطح سیم و کابل در جهن مواجه شده ایم از جمله این تغییرات جایگزین شدن کابل آلومینومی بجای سیم های مسی بوده است. با توجه به قیمت آلومینیوم و مس و توانایی های متمایزتری که در ادامه  به تفسیر به آن ها اشاره خواهیم کرد استفاده از سیم های آلمینیومی جایگزین کابل های قدیمی مسی شده است.

 

>>> بهترین مارک سیم و کابل برق ساختمان استاندارد <<<<

 

نکات مهم در خرید کابل آلومینیومی

  1. میزان مقاومت الکتریکی:
    میزان مقاومت الکتریکی هر چه کمتر باشد مناسب تر و بهتر است
  2. در نظر گرفتن قیمت و صرفه اقتصادی:
     از این بابت قیمت کابل خودنگهدار آلومینیوم یا کابل های زمینی آن در مقایسه با سیم های مسی بسیار کمتر است.
کابل آلومینیومی و سیم مسی
کابل آلومینیومی و سیم مسی

مزایا کابل آلومینیومی:

خطر سرقت کابل های آلومینیوم به نسبت کابل های مسی بسیار کمتر است. می توان  با خیال آسوده در محیط های مختلف از جمله تیرهای چراغ برق از آنها استفاده نمود.

کابل های آلومینیومی علاوه بر ، ارزان تر و قابل دسترس بودن  ، مقاومت بیشتری دارند و در حالیکه فلز مس پر هزینه و قیمت بالایی دارد. فلز نقره مقاومت کمتری به نسبت آلومینیوم دارد. اما به دلیل قیمت گران به جز در موارد نادر تولید سیم و کابل کاربرد دیگری در این صنعت ندارد. وزن کابل مس سنگین تر از کابل آلومینیوم می باشد.

همین عامل هم در قیمت نهایی کابل مفتولی آلومینیوم تاثیر گذار است.

حال یکی از معایب این فلز امکان خوردگی آن در برابر عوامل شیمیایی می باشد. استفاده از کلمپ بی متال از بروز این مشکل رفع کرده است. اگر از آلیاژ استانداردی برای ساخت این کابل ها استفاده شود  عمر مفید این کابل ها بسیار بالاست.

 

کاربرد کابل آلومینیومی کجاست:

استفاده از آلومینیوم فقط برای کابل قدرت به صورت کابل زمینی یا کابل هوایی آلومینیومی و در انواع کابل خود نگهدار یا فاصله دار می باشد. توجه فرمایید که استفاده از آن برای کابل افشان مسی طبق استانداردهای موجود مجاز می باشد.

ما می توانیم در انجام پروژه از هر دو نوع کابل آلومینیومی و مسی استفاده کنیم. با توجه به آلیاژ هر دو کابل که استاندارد باشد، تفاوت چندانی با هم ندارند.

کابل آلومینومی چیست
کابل آلومینومی چیست

معایب کابل آلومینیومی:

از معایب استفاده از کابل های آلومینیوم، خطر آتش سوزی سیم های آلومینیوم به نسبت مسی بیشتر است.

نکته دیگر  این که استفاده از آلومینیوم به جز  در تولید کابل مفتولی، برای تولید کابل افشان آلومینیومی مناسب نیست؛ چرا که شکنندگی بالایی دارد.  هر چند هزینه های تولید برای هر دو کابل مسی و آلومینیوم یکسان می باشد.

قبلا از کابل های زمینی برای انتقال برق و کاربرد آن در صنایع و منازل مسکونی استفاده  می شد. اما اخیرا  استفاده از کابل های هوایی معمول شده است.

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/22461/معایب-کابل-آلومینومی-چیه-مزیت-کابل-آلو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا