تکنولوژی

بهترین مارک سیم و کابل برق ساختمان استاندارد

فهرست مطلب

در چند دهه اخیر با افزایش میزان استفاده از دستگاه های برقی و ماشین آلات صنعتی در زندگی بشر روز به روز به اهمیت بیشتر برق در کشورها و جوامع پی میبریم. با قطع مقطعی و ساعتی روزانه در ایام گرم بهر و تابستان در کشور خودمان نیز با عدم دسترسی به امکانات اولیه روزمره مانند : عدم دسترسی به اینترنت و وسایل خنک کننده و ارتباطی و آسایشی گرفته تا ابزار های درآمدی قشر عظیمی از جامعه روبرو شده ایم. از این رو حتی قطع و وصل و جریانات نامطمئن در سیم های برق می تواند باعث بروز حوادث شود و برای ساخت یک ساختمان باید از سیو و کابل برق مناسب با فضای کارگاهی یا مسکونی آن ملک استفاده کنیم تا از بروز حوادث و ضرر های بعدی نیز جلوگیری نماییم. در ادامه به تشریح بخش های مختلفی از سیم ها و کابل های برقی اشاره میکنیم تا هرچه بیشتر بتوانیم کامل و وایر مورد نظر خود را تهیه کنیم.

 

>>>   ترانسمیتر چیست؟ استفاده ترانسمیتر کجاست!   <<<<

 

شاخصه فنی سیم و کابل برق

مشخصات فنی کابل برق دارای چندین شاخصه مجزا است که با آگاهی به هر کدام از آن ها می توانید سیم مورد نیاز خود را تهییه کنید.

کلاس هادی در سیم برق:

از جمله مشخصات اصلی هر سیم و کابل برقی محسوب می‌شود. فلز رسانای سیم و کابل که عمدتا از جنس مس، آهن و آلومینیوم می‌باشد، می‌تواند شکل‌های متنوعی داشته باشد؛ که هرکدام از این اشکال به یک دسته یا کلاس معروف است. از جمله این کلاس‌ها می‌توان به مفتول، نیمه مفتول و افشان اشاره کرد که تاثیر بسیاری بر قیمت کابل دارد و در کنار فلز رسانای این محصول، عامل مهمی در تعیین نرخ آن در بازار است.

دامنه حرارتی در حالت خم شو در کابل برق:

این مشخصه مربوط به دامنه کم‌ترین و بیشترین حرارتی است که محصول می‌تواند در آن قرار بگیرد. پس با توجه به دمای کاری، محصولی با دامنه حرارتی مورد نظر انتخاب می‌شود. در صورتی که محصول در محل‌های غیرثابت مانند کانوایر‌ها استفاده شود و مدام در حال خم و باز شدن باشد، به این مولفه توجه می‌شود.

دامنه حرارتی در حالت نصب ثابتدر سیم برق:

در صورتی که از محصول در محل‌های ثابت مانند لوله فلکسی ساختمانی یا در دستگاه‌های برقی استفاده شود و بعد از نصب و در حین استفاده ثابت باشد، مصرف‌کننده با توجه به دامنه حرارتی در حالت نصب ثابت، می‌تواند از محصول در آن بازه دمایی استفاده کند.

جریان مجاز و حداکثر جریان سیم برق :

جریان مجاز یعنی جریانی که مجاز است تا به صورت پیوسته از سیم گذرانده شود؛ اما حداکثر جریان، جریانی است که پس از عبور آن از سیم، محصول از بین می‌رود. در هیچ کاربردی نباید از جریان مجاز گذشته و به سمت حداکثر جریان برویم. بنابر این مشخصه می‌توان با توجه به جریان مورد نیاز برای محیط کار، محصول را به درستی انتخاب نمود.

 

بهترین مارک سیم و کابل برق ساختمان استاندارد
بهترین مارک سیم و کابل برق ساختمان استاندارد

 

 

معنای حروف انگلیسی در نام گذاری سیم ها

برای نام گذاری سیم ها ها و کابل ها به مواردی مانند: نوع عایق ,جنس هادی, شکل هادی و … حروفی را نسبت داده اند که از کنار هم قرار گرفتن این حروف دقیقا می توان به نوع سیم و کابل و مورد مصرف آن پی برد. معنایی این حروف به عبارت زیر است:

معنای حرف N  در نام گذاری سیم:

نشان دهنده سیم مسی نرم شده یا به عبارتی سیمی که طبق استاندارد VDE آلمان ساخته شده است.

معنای حرف Y  در نام گذاری سیم:

عایق  P.V.C دور  هر رشته سیم است.

معنای حرف S   و حرف Z در نام گذاری سیم:

علامت سیم های مخصوص

معنای حرف F  در نام گذاری سیم:

علامت سیم های نرم

معنای حرف A در نام گذاری سیم:

برای سیم کشی داخل لوله ها

معنای حرف M  در نام گذاری سیم:

به مفهوم سیم های مقاوم در مقابل رطوبت است

 

بهترین برند کالای برق ایرانی
بهترین برند کالای برق ایرانی

سیم افشان چیست؟ کاربرد سیم افشان کجاست؟

سیم افشان از تعداد زیادی رشته های نازک مسی به هم تابیده شده تشکیل شده است که به سیم های نرم و ضخیم نیز معروفند، این سیم هابه دلیل دارا بودن قابلیت انعطاف پذیری بالا در سیم کشی ساختمان ها بسیار مورد توجه قرار گرفته و در این حوزه کاربرد فراوان دارند.

ساختمان این نوع سیم ها مانند سیم‌های مفتولی و نیمه افشان است اما قابلیت انعطاف آنها نسبت به نوع نیمه افشان بسیار بیشتر است. اگر برای شرکت یا ساختمان خود به دنبال بهترین سیم افشان می گردید، باید مشخصه های مختلف آنها را با هم مقایسه کنید تا بتوانید بهترین مورد متناسب با نیاز خود را خریداری نمایید!

سیم نیمه افشان چیه ؟ سیم نیمه افشان کجا استفاده میشه؟

این سیم برق حالت و مدلی بین سیم های مفتولی و افشان محسوب می شود با این تفاوت که تعداد رشته های آن از نوع افشان کمتر است.

کاربرد اصلی این سیم بسیار مشابه سیم های مفتولی است و فقط درمواردی که نیاز به انعطاف بیشتر نسبت به سیمه ای مفتولی باشد، از این مدل استفاده می شود. این نوع سیم ها برای نصب ثابت به عنوان سیم های رابط در داکت های زیرزمینی ، ماشین آلات ، تابلوهای کنترلی و … به کار می روند و لازم بذکر است که قرار گیری این نوع سیم ها در داخل لوله و زیر گچ نیز مجاز و بلامانع است. برای تمام سایزهای سیم نیم افشان حداقل مقاومت عایقی در ۷۰ درجه سانتی گراد و ۵۰۰ ولت، بیشتر از ۰٫۰۱۵ مگا اُهم می باشد.

 

 

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • https://favino ir/22445/بهترین-مارک-سیم-و-کابل-برق-ساختمان-استا/
  • بدون سیم یا کابل در بازی شهربانو
  • سیم افشان یا ارت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا