تکنولوژی

گچ حرارتی یا شمع حرارتی!

در ادامه رسالت سایت فاوینو در خصوص معرفی ابزارهای خاص و کاربردی صنایع در این مقاله بر آن شدیم تا شمع حرارتی که به اشتباه در بین صنعت کاران از آن به عنوان گچ حرارتی نام برده می شود به شما دوستان و علاقه مندان معرفی کنیم. برای آشنایی بیشتر با قطعات در صنایع می تونین برید به صفحه ترانسمیتر چیست؟ استفاده ترانسمیتر کجاست! و با این ابزار آشنا بشین.

انواع گچ حرارتی:

شمع های حرارتی در واقع موم های هستند که حالت قلم ساخته شده و در دو مدل کلی از این نوع گچ حرارتی وجود دارد.

  • دسته اول از این موم های قلمی حرارتی با دمای ذوب مشخص، نحوه کار این مدل شمع حرارتی که با اسم TempilStick از آن ها یاد می شود اینگونه است که موم مورد نظر در زمان رسیدن به حرارت و دمای تعیین شده، ذوب خواهد شد و نشان می دهد که سطح قطعه ما دارای دمای مشخص شده است.
  • نوع دوم شمع حرارتی   Thermochrome نام دارد که با رسیدن به دما مشخص شده تغیر رنگ می دهند و این تغییر رنگ غیرقابل بازگشت است.

دمای نشان داده شده این ابزار بصورت کاملا دقیق نبوده و تنها حدودا میتوان به آن تکیه کرد تا دمای سطح جوشکاری شده را به صورت حدودی تعیین کنیم. از آنجایی که چک کردن دمای سطح قطعات مورد جوشکاری مهم است استاده درست و به موقع از گچ حرارتی برای جوشکاران حرفه ای حائز اهمیت است.

گچ حرارتی یا شمع حرارتی
گچ های حرارتی یا شمع حرارتی

طریقه استفاده از گچ حرارتی:

شمع های حرارتی در کلاس های مختلفی در دسترس همگان موود است و بر اسا نیاز شما باید خریداری شود تا به بهترین نحو به شما کمک کند.

گچ های حرارتی در دمای ذوب مشخص شده 38 تا 1370 درجه سانتیگراد در اختیار استفاده کنند گان قرار گرفته است.

گچ یا شمع حرارتی
شمع حرارتی چیه

برای تعیین دمای سطح قطعه گچ حرارتی خریداری شده را روی قطعه کشیده تا تغییر رنگ حاصل شود . اما برای تمیز کردن سطح گچی شده دو حالت داریم:

شمع های که دمای ذوب آن ها تات 343 درجه سانتیگراد است را با آب و الکل تمیز میکنیم.

شمع های بالا 343 درجه سانتیگراد استفاده از آب کافی بوده و نیاز به محرک دیگری نیست.

برخی مواقع احتمال جذب گچ کشیده شده توسط قطعهوجود دارد که در این مورد باید آن بخش از قطعه را با عمل سایش از بین ببریم تا قطعه پاکیزه شود.

جستجوی کاربرای برای این مطلب:

  • مقاومت حرارتی گچ خاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا