تکنولوژی

تابلو ups چیست؟

عبارت Uninterruptible Power Supply به اختصار به آن UPS نیز گفته میشود در معنی منبع تغذیع بدون توقف است. استفاده از تابلو ups در صنعت یک امر عادی و رایج است. از کوچک ترین کارگاه های صنعتی تا ساختمان، ادارات و هر گونه مرکز تجمعی و غیر تحمعی انسانی که در آن نیاز به برق و جریان الکترسیته با ولتاز تعیین شده مناسب باشد قطعا حداقل یک تابلو ups یا گروهی تشکیل شده از تابلو ups را خواهید دید.

 

تابلو ups چیست؟

از تابلو ups برای جلوگیری از نواسانات برق و مشکلات ناشی از قطع برق با ورودی AC استفاده میشود. تابلو ups امکان محافظت از چند دستگاه برقی کوچک مانند رایانه تا چندین هزار دستگاه برقی مانند مراکز بزرگ رایانه ای، مخابراتی و تجهیزات صنعتی مراکز صنعتی را داشته باشد.

ups های کوچک دارای باتری های کوچک در داخل خود هستن تا زمانی که جریان برق دچار اختلالات لحظه ای می شود این شوک به دستگاه تحت حفاظت آن وارد نشود و این کمبود برق لحظه ای توسط ups جبران می شود و بعد از تصحیح جریان برق باتری دوباره میزان ولتاژ استفاده شده خود را شارژ کرده تا در دفعات بعدی آماده انجام وظیفه خود باشد.

بخش های تشکیل دهنده تابلوups :

تابلو ups از 4 بخش زیر تشکیل شده است:

  • مبدل برق AC به DC : که عمل یکسوکنندگی و شارژ باتری را انجام میدهد.
  • باتری
  • اینورتر : مبدل DC به AC
  • کلیدها : مثل کلید قطع و وصل و کلید بای پس

 

نحوه کار UPS:

زمانی که تابلو ups داریم اصول کاری جریان برق در این تابلو به این شکل است که:

برق از ورودی برق AC وارد می شود و علاه بر تامین برق دستگاه های موجود در شبکه برق، باتری ups را با یکسوسازی برق AC به برق DC نیز شارژ می کند. و در لحظات مورد نیاز که نیروی برق دچار نوسان و نویز می شود با استفاده از اینورتر موجود در UPS عمل تبدیل برق DC به برق AC میزان برق مورد نیاز را به جریان برق شبکه وارد می کند تا اختلال برق بر روی دستگاه های موجود در جریان شبکه برق به درستی کار خود را انجام دهند.

 

تابلو ups | کاربرد یو پی اس
تابلوups | کاربرد یو پی اس

 

 

معایب کابل آلومینومی چیه! مزیت کابل آلومینومی چیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا