تکنولوژی

ترانسمیتر چیست؟ استفاده ترانسمیتر کجاست!

در صنایع ابزارهای گوناگون و جالبی وجود دارد یکی از این ابرازها ترانسمیتر است که نام آن از ترکیب دو بخش کاری آن تشکیل شده است. METERING بخش اول آن است که به وسیله ای گفته می شود که یک کمیت فیزیکی را اندازه گیری کند و بخش دوم آن عمل ارسال و انتقال این میزان کمیت اندازه گیری شده به محلی به نام اتاق کنترل که به آن TRANSFER می گویند. ترکیب این دو بخش TRANSFER+METER به ما ترانسمیتر را می دهد.

انواع ترانسمیتربا رنج های مختلف
انواع ترانسمیتربا رنج های مختلف

ترانسمیتر در دو نوع الکترونیکی و پنوماتیکی تولید می شود که در نوع الکترونیکی از جریان 4 تا 20 میلی آمپر و در نوع پنوماتیکی از فشارهوای 3 تا 15 بار از سمت ترانسمیتر به کنترلرهای الکترونیکی و پنوماتیکی ارسال می شود.

از ترانسمیتر برای اندازه گیری دقیق دستگاه های مرتبط با دما، فشار، رطوبت، سطح مایعات، فلو، گازهای های محیطی و امثال چنین موارد حساسی که تعیین عدد برای دستگاه مهم است استفاده می شود.

 

ترانسمیتر کجا استفاده میشود؟

در دنیای امروز مصرف انواع ترانسمیتر بسیار بالا رفته به طوری که در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، ریخته گری و فولا و حتی در بخش پزشکی و داروسازی نیز مورد استفاده فراوان قرار میگیرد. دقت عملکرد ترانسمیتر باعث تکیه مهندسین ساخت تجهیزات به این قطعه کارآمد شده است.

انواع ترانسمیتر 

ترانسمیتر در دسته بندی های زیادی برای تمامی اتوماسیون های صنعتی ایجاد شده و بر اساس گروهای زیر تقسیم میشود.

  •     ترانسمیتر فشار
  •     ترانسمیتر دما
  •     ترانسمیتر رطوبت
  •     ترانسمیتر فلو یا جریان سیالات
  •     ترانسمیتر  سطح یا ارتفاع مخازن
  •     ترانسمیتر وزن
  •     ترانسمیتر سرعت و…
ترانسمیتر فشار و دما
ترانسمیتر فشار و دما

ترانسمیتر و ترانسدیوسر چه فرقی با هم دارند؟

ترانسمیتر وظیفه ارسال سیگنال به اتاق کنترل را دارد. ترانسمیتر فشار با دریافت یک سیگنال مکانیکی و بررسی آن و اندازه گیری پارامتر مدنظر تعیین شده را به سیگنال ولتاژی تبدیل کرده و آن را به اتاق کنترل می فرستد.

این عمل تبدیل توسط واحد ترانسدیوسر که بخشی از بسته INSTART است انجام می شود. ترانسدیوسر با کارایی یک مبدل سیگنال مکانیکی به الکترونیکی وظیفه خود را انجام می دهد. با توجه به مطالب گفته شده ترانسدیوسر بخشی از کار کلی ترانسمیتر را انجام می دهد.

 

 

معایب کابل آلومینومی چیه! مزیت کابل آلومینومی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا